Monday, October 19, 2009

Waar rook is...



Geen kwaad woord over rookmelders. Die zijn belangrijk en iedereen zou ze in huis moeten hebben, vind ik. Vindt ook de Brandwondenstichting, en die organiseert daarom op 24 oktober 'Nationale Rookmelderdag'.

Dat maakt de stichting momenteel wereldkundig met een tenenkrommende campagne met als thema Geef mij een reden om geen rookmelder te hebben. Om die boodschap lekker hard aan te laten komen zien we in advertenties, tv-commercials en online een vriendelijk glimlachend meisje met een verbrand gezicht. Gezellig.

Maar of dat nou leidt tot de aanschaf van meer rookmelders is de vraag, moeten ook adverteerder en bureau gedacht hebben. Kunnen we niet nog een actie-element toevoegen? Dat je ook wat kunt winnen? Tuurlijk. Dus: "Koop tussen 1 & 24 oktober een rookmelder en maak kans op fantastische prijzen! Ga naar www.rookmelderdag.nl".

Fantastische prijzen, zoals: een helikoptervlucht, een strandzeilles en een dagje indoorskieëen. Relevantie ver te zoeken. En laten we vooral niet proberen om er esthetisch nog wat van te maken, dtp'ers zijn duur.

Wat is er toch aan de hand in reclameland dat sommige campagnes zo doodgedacht en -uitgewerkt worden? Hebben de mensen die hier achter zitten geen zin, geen ideeën, geen verstand, of een fatale combinatie van die drie?

Het antwoord op de vraag uit de campagne is trouwens simpel: mijn reden om geen rookmelder aan te schaffen ís deze campagne. Gelukkig heb ik al een rookmelder. Gezond verstand, heet dat.

1 comment:

  1. Geniaal! Ik ben echt verslaafd aan well-spoken sarcasm.
    Ik citeer: "Hebben de mensen die hier achter zitten geen zin, geen ideeën, geen verstand, of een fatale combinatie van die drie?"
    Daar kan Holman nog een puntje aan zuigen.

    ReplyDelete