Wednesday, September 30, 2009

Niet voor niets



Unilever voert momenteel een zware corporate campagne voor zijn A-merken. Onder het motto 'Niet voor niets' worden de productvoordelen van onder andere Blue Band brood, Calvé pindakaas en Lipton thee opgesomd.

Of het helpt in de strijd tegen de huismerken is de vraag. En ook: hoe gaan de supermarkten terugslaan? Dirk van den Broek is alvast begonnen. In dezelfde krant waar op pagina 5 deze Lipton-advertentie staat, heeft Dirk de achterpagina gekocht. Met exact hetzelfde packshot van het doosje thee. Dezelfde vier pijltjes met handwritten lettertypje. En een handige kop erboven: 'Bijna voor niets bij Dirk.'

De strategie van Dirk is dus: niet vertellen dat ons huismerk een goedkoop alternatief is, maar roepen dat je voor het A-merk ook bij Dirk moet zijn! Unilever zal vast geen bezwaar maken.

Slimme inhaker van Dirk? Of toch afgesproken werk?

3 comments:

  1. Niet voor niets? Daar heb ik het altijd een beetje moeilijk mee. Voor niets gaat de zon op. Dat begrijp ik. De zon kost me niets. 'Niet voor niets' betekent feitelijk dat het niet gratis is. 'Niet voor niets zijn we de grootste.' Nee, natuurlijk niet. Omdat jullie zo fucking duur zijn hebben jullie zoveel winst gemaakt dat jullie de grootste konden worden. Niet voor niets poets ik uw schoenen. Niet voor niets krijgt u een lening bij de DSB bank. Niet voor niets stemt u op Lost & Found (u kunt er namelijk 2500 euro mee verdienen). Alleen deze reactie is iets voor niets. Alhoewel...

    ReplyDelete
  2. Lees nu op adformatie.nl dat een woordvoerder van Unilever verrast heeft gereageerd op de advertentie: "Dat is wel een verschil met onze eigen campagne. Daarin hebben wij het niet over prijs, maar over functionele eigenschappen van producten en A-merken." Geen afgesproken werk dus. En: "Als het een eenmalige actie betreft zal Unilever geen stappen ondernemen."

    ReplyDelete